Så oprandt dagen endelig hvor vi skal afsted på den tur som vi gennem hele vinteren har siddet og planlagt og glædet os til. Besætningen på Feline er Janne og Aksel og på Sophie er det Rita og Poul Erik. Vores mål er at sejle ned gennem henholdsvis Elbe-Lübeck-Kanalen, via Elbe-Seitekanalen, Mittelandskanalen og Havel-Kanalen til Berlin, og når vi er blevet mæt af storbyens jag, videre ad Die Spree ud til Oder og op til Rügen, hvor vi vil tilbringe en del af sensommeren. Vi har store forventninger til turen, og vi glæder os alle fire til den.
Vi har aftalt med Maj-Britt og Daniel at de kommer med morgenbrød kl. 09.30 så vi kan få sagt ordentlig farvel, Maj-Britt har også en fødselsdagsgave til sin mor, en morsdagsgave og en farsdagsgave, som vi skulle have med på turen fordi vi planlægger at være væk det meste af sommeren. Vi har sovet i båden i nat så vi er klar til at sejle når vi har fået sagt farvel, jeg syntes det er lidt rigeligt koldt men under dynen får vi hurtigt varmen. Aftenen får vi til at gå med at samle vores nye håndholdte VHF og vores nyindkøbte fladskærm, begge dele fungerede fuldt ud tilfredsstillende.
Efter at have hilst af med Maj-Britt og Daniel og Jytte og Gert, kunne vi sejle ud af havnehullet kl. 11.00 med kurs mod vores første mål som bliver Sønderborg, Poul Erik og Rita er sejlet i forvejen og kan melde om næsten havblik ned over Genner Bugt. Da vi senere passerede Genner kunne vi konstatere at det nu var fuldstændigt havblik, meget flot vejr at starte vores fælles tur i.
Vi ankom til Sønderborg kl. 19.00, Poul Erik og Rita var anløbet kl. 16.00 og stod klar til at tage imod os.
Vi er stadig i Sønderborg, vejrudsigten siger 7 – 13 sek/m NV retning, altså vil vi få vinden ind fra siden i 9 timer hvis vi vælger at sejle ned til Fehmarn i morgen. Nej tak vi tager en dag mere i Sønderborg, slapper af og går på bytur. Mændene gør et godt køb nede i gågaden, og får nogle fine stortrøjer i uld, sat ned fra 599,- til 100,- kr., og pigerne køber strømper i Føtex til 4,- kr. parret.
Vi fejrer det med at købe lækker fisk ind til frokost som vi spiser fælles i Feline; Sild, laks og fiskefrikadeller og Jannes hjemmestegte sild, det gør godt og så med en O.P. Andersson til.
Aftenen gik med at se fjernsyn og aftale, at med den vejrudsigt som blev lovet, ville vi ikke sejle direkte ned til Fehmarn, men i stedet tage en afstikker ned til Kappeln. Havnepenge i Sønderborg er 125,- kr. per døgn for både af vores størrelse. (8,5 meter).
Vi er stået op i ordentlig tid og har klart skib kl. 8.00, der er lidt rigeligt strøm inde i havnen og det blæser lidt men vi får den ind agten, så det bliver en fin sejlads, solen skinner og det er jo dejligt.
Turen ned til Kappeln går fint, vi surfer på bølgerne og går snildt over 7 mil med 1500 omdr., men puha hvor det altså koldt, man skulle tro at det var efterår og ikke starten på maj måned. Vi anløber Kappeln kl. 12.00 og spiser en velfortjent frokost. Rita får en lille en på øjet og vi andre tre går en tur rundt på havneområdet. Rita har lavet nogle dejlige bøffer til aftensmad med et godt glas rødvin til, det falder i rigtig god jord hos os alle, bagefter spadserer vi ud til museumshavnen for at se på de smukke gamle træskibe, og som afslutning på en rigtig god dag, får vi os en ”sundowner”, (en godnatdrink). Havnepenge i Kappeln 12 euro per døgn.
Vi står op til solskin men det er stadig rigtig koldt, godt vi har oliefyret det skal ikke køre længe før der bliver rigtig lunt og hyggeligt inden døre i kahytten. Havnemesteren har sørget for rundstykker så vi hygger længe over morgenmaden, derefter skal der gøres klart skib og kl. 9.30 er vi klar til nye eventyr, så vi går op i byen hvor der findes rigtig mange fine butikker. Vi skal ikke have noget særligt men kommer alligevel hjem med både det ene og det andet både til ganen og til båden.
Eftermiddagsturen går langs vandet ud imod Arnis, samt lidt sol på agterdækket. Janne havde lavet stegt laks med hollandaise og grøntsager og sydafrikansk rødvin til aftensmad og bagefter spillede vi et par spil ”Triominus”, et nyt spil som faldt i alles smag.
Vi står igen op til en kold dag, det er overskyet og det ser ud til regn. Vores formiddagstur går til Aldi og Lidl og vi skulle som sædvanligt ikke have noget særligt, men kom da alligevel hjem belæsset med alverdens ting, det må være vejret der gør det. Rita havde en stor pakke rejer der var i fare for at tø, dem spiste vi til frokost og var ved at revne, det var lækkert. Så fik vi et godt tips af en anden sejler i havnen, at der længere nede ad havnestien var et slags udsalg af forsikrings skadede ting som man kunne købe billigt, og det skulle vi da ned og se på. Det gav nogle fine indkøb af bl.a. rigtig god rødvin til næsten ingen penge. Nu håber vi snart på lidt godt vejr, det er alt for dyrt i rødvin og ”hyggeting” når det er dårligt vejr, og fjernsynet virker dårligt med den megen blæst fordi masten bevæger sig for meget med antennen i toppen. Det blæser ca. 20 m/sek derude og dønningerne når helt ind i havnen, godt at vi ligger trygt mellem pælene.
Så står vi atter op til ”dårligt vejr”, det blæser og det regner og det er højvande, så højt at det kniber med at komme op og ned fra bådene. Mændene går på jagt efter en slags trappestige som er tilpas lille og sammenklappelig til at have med i båden. Imens spiller pigerne spil, og hjem kommer mændene med en rigtig fin lille trappestige så alle kan komme i land, vi fandt den ovre i butikken med forsikringsskadede ting til en fin pris. Sikkerhedsgodkendt og kun 138,- kr.
Sidst på eftermiddagen klæder vi os godt på og trodser vejret og går en lang tur. Aftenen går med ”flimmeren” og kaffe sammen med Rita og Poul Erik.
Vi startede dagen med at handle ind til en hyggelig frokost, vi fandt en fiskehandler hvor vi købte røget ål for 100,- kr., og gik sammen og fik en O.P Andersson til, det var som sædvanligt hyggeligt.
Mændene var igen henne i den ”billige” forretning for at købe noget mere af den gode rødvin til ca. 10,- kr. flasken, som vi prøvesmagte en flaske af i går, og som var virkelig god, og kom da også hjem belæsset med både rødvin og flere andre gode flasker. I aften skal vi vist bare slappe af og i morgen har vi aftalt at sejle ud til Schleimünde så vi er klar til at sejle over til Fehmarn mandag morgen. Vejrmeldingen lover under 6 m/sek fra vest, så det burde blive en fin tur.
Havnepenge de sidste 2 dage har kun været 6 euro per døgn, der er åbenbart rabat når man ligger over 3 døgn her i Kappeln.
Så er vi på farten igen vi skal jo ikke så langt i dag, som sagt kun ud til Schleimünde. Det er gråvejr og rigtig ”vandkoldt”, men det er da i det mindste tørvejr. Mændene hilste af med havnemesteren ved at erlægge 10,- Euro for en kasket som de troede at de fik gratis, men så fik pigerne et lille ”billigt grin” og så kom der også noget godt ud af det. Da vi kom ud til Schleimünde som er en meget lille havn, var der en vældig aktivitet, de var ved at renovere både broer og havneområderne.
Havnemesteren var en hyggelig dame og prisen var 11,- euro og så var badet gratis, men vi skulle nu ikke nyde noget for det var ikke så lækkert og det var også ret koldt. Vi kunne heller ikke gå ret meget rundt for der var forbudsskilte over det hele fordi der var fuglereservat helt ned til havnen, så vi hyggede os inde i bådene.
Vi kom afsted som aftalt kl. 7.00 i det fineste vejr. Solen skinner og det blæser næsten ikke og vejrudsigten lover bedre vejr i den kommende uge, det glæder vi os sandelig også til.
Da vi kom op på højde med Fehmarnsundbroen blev vi enige om at fortsætte helt ned til Travemünde fordi Poul Erik havde hørt vejrmeldingen for i morgen love over 10 m/sek fra NØ, og så ville vi igen få den ind fra siden, så vi fortsatte og nåede en distance på 70 sm og fik sejlet i 12 timer i dag, men vejret var da med os og vi nåede da også et par gode timer på flybridgen i solskin midt på dagen. Rita har inviteret på mørbrad og god rødvin når vi er fremme i Travemünde, Uhm vi lever som grever her på bådene. Havnepenge her er 11,- euro inkl. bad.
Så er vi stået op til en dejlig dag, det er overskyet men ikke så koldt. Det er ”store vaskedag” i dag,
Vi har ikke så meget varmt tøj med så det er nødvendigt at vaske lidt oftere når det bliver ved at være koldt. Formiddagen gik med en cykeltur, hurra for vores sammenklappelige cykler, de gør vores aktionsradius væsentlig større. Mændene skulle finde ”tyskerstik” til Feline, mens pigerne købte strømpegarn og handlede, vi var ved at løbe tør for grønt til salaten. På havnen her, Böbs Skibsværft, sker der noget hele tiden, der bliver arbejdet på både små og store både, og ude i kanalen er der masser af trafik hele tiden af både containerskibe og store færger der vender lige udenfor hvor vi ligger og bakker ind på plads, det ser flot ud og så får vi en lille vippetur bagefter.
Vi hygger os alle fire i Feline med gode bøffer og rødvinen til10,- kr. og lader os bagefter friste til at snuppe en Irish Coffee til dessert. Det er blæst godt op så vi ligger noget uroligt på vores pladser,
Og senere begynder det også at regne, så er det rart at ligge nede i sin køje og falde i søvn til rusk og regn, og vide at man er bundet fast til pælene. Vi planlægger at sejle til Lübeck i morgen.
Øv, øv, øv, det regner og blæser, så lysten til at sejle til Lübeck er ikke den største fra morgenen af, så vi venter lidt og ser tiden an, vi har jo også lige en nøgle som vi har betalt 20,- euro i depositum for som vi skal have retur igen. Omkring kl. 12.00 er det da blevet tørvejr så vi starter ned mod Lübeck, vi har kun godt et par timers sejlads derned, en meget smuk tur selvom det er gråvejr, vi kan godt fornemme hvor flot det ville have taget sig ud hvis det havde været solskinsvejr. Vi så rigtig mange svaner og grågæs og flere hyggelige naturhavne langs kanalen. Lidt før vi kom helt ned til Lübeck kom der en bro hvor gennemsejlingshøjden var angivet til 6 meter på kortet, vi var lidt usikre på om vi kunne liste igennem for det var faktisk meget højvandet, så vi besluttede at vi allerede nu skulle lægge vores master ned, planen var ellers at masterne først skulle ned efter Lübeck men pyt ned skulle de jo alligevel før eller senere.
Da vi ankommer til Hansahafen i Lübeck står der en dame og tager imod os og hjælper os med fortøjninger og med at komme helt på plads. Vi finder ud af at hun er havnemesteren da vi siger at vi bliver i byen i 2 dage, og hun herefter forlanger 41,- euro for de 2 dage, men så er der også bad, strøm, vand og en vaskemaskine med i prisen, vi syntes nu alligevel at det er lidt dyrt i forhold til det vi ellers har mødt rundt omkring, men ”det er jo den der har grisen der bestemmer prisen”.
Vi får alle mand rester til aftensmad, og derefter går vi en tur i byen og ser på alle de smukke gamle og velbevarede bygninger som der er her i Lübeck, der er også mange flotte kirker og klostre og mange spændende broer. Da vi kom hjem til skibene igen fandt vi ud af at det store pakhus som vi lå lige neden for, var en form for kulturhus eller ungdomsklub, for der blev spillet særdeles højt musik i en stil som slet ikke kom tæt på vores musiksmag, gudskelov sluttede festen omkring kl. 23.00 så vi kunne hvile ørerne lidt. Resten af aftenen gik med at læse og spille lidt computer.
Vi står op til tørvejr og stadig lidt koldt, men vi må prøve vaskemaskinen nu da vi har betalt for den, så vi igen kan få rene cowboybukser på. Kl. 11.30 er vaskemaskinen klar og bukserne hængt til tørre, og vi har i mellemtiden klargjort vores cykler så vi kan komme ud og se mere af den smukke by. Vi er stadig fascinerede af alle de flotte gamle bygninger i denne gamle Hansestad.
Kristi Himmelfartsdag er åbenbart også en helligdag i Tyskland, for alt er lukket i hele byen, men vi finder dog et kæmpe marked inde i centrum hvor der er masser at se på og hvor vi spiser en stor Curry Würst til frokost og smager en af de lokale Beer. Vi finder også en bager der har åbent og tager friskbagt brød og en ”bette kage” med hjem til kaffen. Aftensmaden bestod af suppe og dejligt friskbagt brød efterfulgt af en spadseretur langs kanalen. I morgen sejler vi videre ad kanalerne ned til Mölln gennem en masse broer, og for første gang skal vi prøve at sejle i sluserne, det bliver rigtig spændende. Så vidt vi kan se på kortet skal vi løftes et niveau op i hver sluse.
Så er vi på farten igen. Vi skal i dag nå ned til Mölln, en tur på ca. 17 sm, vi skal igennem 17 broer og 5 sluser og da det er vores ilddåb med hensyn til sluserne så er vi selvfølgelig spændte.
I de første 2 sluser, Schleuse Büssau og Schleuse Krummesse var vi lidt fumlede, men allerede da vi kom igennem Schleuse Berkenthin, Schleuse Behlendorf og Donnnerchleusen gik det meget bedre med at finde ud af tingene, vi er ikke verdensmestre endnu men nu er vi da lidt forberedte på hvad der venter os når vi sejler ind i sluserne. Vi blev hævet i alt 11,83 meter i de 5 sluser og i den sidste sluse blev vi hævet over 4 meter. Jeg skulle klatre op og gøre fortøjningerne fast, og da jeg har det svært med højder rystede benene lidt under mig. Det var en både spændende og smuk tur, det var som at sejle på en meget stor å. Masser af liv langs kanalen, kondiløbere og cyklister der vinkede ivrigt, heste, køer og får græssede helt ud til kanalen, og Rita opdagede sågar en stork. Turen tog i alt 5 timer på grund af sluserne, så man sejler ikke så langt ad gangen.
De fine søkort på Pc’en har ikke fungeret, programmet vil ikke acceptere GPS’en. Aksel og Poul Erik har hekset en del med det og prøvet forskellige muligheder af uden held, men Poul Erik havde om natten ligget nede i køjen og ”fintænkt” over problemet og fundet ud af en mulig løsning, så alt imens pigerne lavede aftensmad, afprøvede mændene Poul Eriks teori og sandelig om ikke det virkede, det var faktisk rigtig godt gået Poul Erik.
Aftensmaden spiste vi fælles i Feline, Hamburgryg med gemüse og bådens vin. WSV Mölln har et rigtig hyggeligt klubhus med bar og da vi betalte havnepenge havde vi en FM klubstander med op til klubbens samling, så havnemesteren og hans kone, som passede baren, inviterede på et lille glas til os alle fire. Det var så hyggeligt at jeg hentede guitaren og gav et par numre for fulde huse. Vi købte selv den første omgang, resten kom som ”haglbyger”, men det blev en rigtig hyggelig aften og et par lettere beduggede herrer var da også tjenlige til at krybe ud til køjs ved 23.00 tiden.
Dagen i dag har været en forholdsvis rolig dag, vi har været oppe og handle lidt i Penny Markt for lige at få handlet det sidste ind før vi går nedad til Lauenburg, for vi har fået at vide at der ikke er de store muligheder for at handle ind dernede. Efter frokost trængte vi alle til en middagssøvn, det var jo nok forrige aftens strabadser der meldte sig. Eftermiddagen er gået med at læse og skrive dagbog, vejret er trist og gråt og det regner ind imellem. I morgen skal vi nedad mod Lauenburg, vi skal dog kun i 2 sluser i morgen.
Dagen startede med regnvejr men ved 9.00 tiden klarede det op og vi gjorde klar til at sejle ned mod Lauenburg som er dagens mål. Vi skal sejle omkring 33 kilometer og skal som sagt igennem 2 sluser i dag. Hen omkring middag kom der det dejligste solskinsvejr, ååh hvor har vi ventet på det det hjalp helt klart på humøret efter alt det gråvejr. Da vi kom til Lauenburg og travede en tur, var der stort marked med telte med udskænkning til både hals og gane selvom det var søndag. Vi kunne købe mange forskellige slags fisk og øl og vin og alskens andet, vi måtte da lige prøve nogle grillede hvidløgsrejer på spyd og smage lidt på både vin og øl. Byen havde bevaret rigtig mange af de gamle huse og mange var restaureret særdeles flot, nogle af husene kunne dateres helt tilbage til 11. og 12. århundrede. I aften har vi spillet ”30” og pigerne ”lammetævede” mændene ved begge at vinde én gang før vi fik sagt stop. Havnepenge 9 Euro + 50 cent for at gå på toilet, 1 Euro for bad, 1 Euro for strøm og 50 cent for 50 liter vand, så det kan jo hurtigt løbe op.
Vi står op til en rigtig dejlig dag med masser af solskin og nu kan vi også mærke at solen varmer, det er dejligt. Planen var ellers at vi ville sejle af fra morgenen af, men vi vil også forfærdelig gerne have diesel på, vi er ved at være lidt langt nede med beholdningen. Desværre kommer deres tankbil først hen omkring middagstid, så det er vi jo nødt til at vente på. Da tankbilen så endelig indfandt sig havde ”havnemesterinden” smidt nøglen til tanken væk så hun var nødt til at tilkalde en elektriker der kunne kortslutte tanken, det gik der så også lidt tid med. Men diesel fik da endelig på og kunne sejle ud af havnen kl. 14.00. De første 4 kilometer sejlede vi ad Elben og så drejede vi ned i Elben Seitenkanalen hvor vi i stedet for sluser skulle hæves i to hæveværk, det første Schiffshebewerk Scharnebeck ved Lüneburg er en moderne sluse som bryder med det traditionelle og kendte slusesystem, et såkaldt Hæveværk, hvor to 5.700 tons tunge vandfyldte kæmpebadekar der, uafhængig af hinanden, ved hjælp af et sindrigt modvægtssystem bevæger sig op og ned langs store fedtindsmurte tandstænger. Det var fantastisk at opleve, at på bare 3 minutter blev hele ”badekarret” hævet 38 meter op med skibe og det hele, og så kunne vi bare sejle videre, men puha hvor er der altså langt ned når man er nået helt op og kigger ned.
Da vi nu var kommet lidt sent afsted og samtidig havde haft en del ventetid ved Schiffshebewerk Scharnebeck, besluttede vi at gå ind til Lüneburg Industrihavn for en overnatning, det er dog ikke så rart at ligge der ved de store spunsvægge, hvor det er meget svært at fendre af, samtidig med at der er meget uroligt og utroligt øde, men for en enkelt nat så gik det fint.
Vi er enige om at stå tidligt op og spise morgenmad og gøre klart skib for vi skal sejle 34 kilometer i dag, ned af Elbe-Seitekanalen, til en lille hyggelig havn der hedder Ultzen. Vi var klar til at stå ud af havnehullet allerede klokken 08.00 og havde en rigtig fin tur ned til Ultzen, som viste sig at være en både fin og hyggelig havn med alle de faciliteter som vi havde brug for. Da vi anløb gik vi i land og fik en ”fortøjningsdrink” oppe ved nogle gevaldige kraftige træborde og bænke der stod på havnen, dem var der i hvert fald ingen der løb med, der skulle to mand til blot at rykke lidt på den ene bænk. Efter frokost fandt vi cyklerne frem og kørte ud i oplandet og fandt en ”Edeka” der havde en rigtig lækker delikatesse afdeling. Efter aftensmaden var der tre der gik tur, Aksel ville renskrive dagbogen for den sidste uges tid. Rita og Poul Erik syntes at vi skulle spille ”500” da de kom retur, men det varede ikke særlig længe før Poul Erik tabte ”gnisten” og begyndte at ”snyde”, han kunne pludselig ikke kende forskel på ruder og hjerter, manglede et kort og lagde ned alligevel og smed to kort ad gangen, men vi nåede da op på 500 inden interessen helt gik fløjten.
Vi vågner op til regnvejr, men heldigvis holder det op ved 9.00-tiden. Vi holder ”store vaskedag”, der er både vaskemaskine og tørretumbler her i Ultzen, så vi kan få bund i alt vores vasketøj.
Vi vil prøve at grille i dag og for at være sikre på vejret vil vi starte allerede kl. 13.00, vi griller mørbrad og løg og pølser og får kartofler og salat til, det er rigtig sommermad.
Janne trængte til at cykle en tur og tog de 5 kilometer ud til Ultzen slusen, vi havde alle fire haft en diskussion om vi mon skulle hæves eller sænkes derude, Janne kunne så afsløre at vi skal hæves de 23 meter og at det var rigtig spændende at se det alt sammen fra ”landsiden”.
Det har regnet det meste af natten og det regner stadig lidt her til morgen, men de har lovet opklaring op af dagen. Vi skal jo i Ultzen slusen i dag og hæves 23 meter op, det bliver også spændende. Vores mål i dag er Vittinger, kun en lille tur på 27 kilometer.
Sluseturen går fint igen, men det er nu alligevel spændende hver gang man kommer i en ny sluse hvordan det nu skal gå. Denne sluse har ”flydende pullerter” det vil sige at pullerterne følger med op og ned sammen med slusen, det gør det jo lidt lettere at fortøje.
Vittinger Sportboothafen er en lille fin havn med gode faciliteter og en fin lille restaurant hvor det vanen tro var havnemesteren der var bag baren og også her i Vittinger var det en ”Hafenmeisterinde”. Da vi kom op for at betale havnepenge mødte vi et tysk ægtepar der selv havde sejlet i mange år på kanalerne og var rigtig godt kendt med bl.a. området omkring Berlin, så vi fik en masse gode tips om steder og havne som vi skulle prøve, og de forærede os også kort og pjecer om kanalsystemet. Det var så hyggeligt at vi endte med at spise oppe i restauranten alle sammen og vi fire endte så ude i Feline til en Irish Coffee. Havnepenge i Vittinger er 11,80 Euro. De fortalte i vejrudsigten at det skulle blive bedre vejr de næste tre dage, så vi håber på det bedste.
Vi står op til en dejlig dag, solen skinner fra kl. 09.00 og resten af dagen, 23 grader, ååh hvor er det skønt, det er det vi har gået og sukket efter så længe så frem med cyklerne og ud og køre, op til byen der ligge 5 kilometer ude ad landevejen, og her finder vi både en Aldi, en Edeka og et Penny Markt. Vi vælger først Aldi, vi mænd elsker Aldi for der er så mange spændende rodekasser med ting og ”skrammel” som vi kan rode i. Vi slutter ”handleriet” af i Penny Markt hvor vi får handlet ind i rigelige mængder fordi det er pinse i weekenden. Resten af dagen nyder vi bare solen og kan slet ikke få nok når den nu endelig er her. Alt sengetøjet kommer ud til luftning og alle luger bliver åbnet for at få skibet luftet ordentlig ud efter al den fugt. Vi finder igen grillen frem og har en hyggelig grilaften hvor også guitaren bliver luftet, men ved 21.30 tiden må vi fortrække til bådene fordi vi bliver overfaldet af voldsomt mange og aggressive myg. Vi må ikke håbe at det bliver en plage resten af turen.
Vi gør klart skib og går ud af havnen kl. 08.00, vi skal sejle ca. 40 kilometer i dag. Vi skulle også have mødtes med Anna og Odd-Helge i dag i Berlin, men vi har stadig lidt over 300 kilometer at tilbagelægge før vi kan nå indtil Berlin, synd for dem, men vejret drillede jo lidt i starten af turen så vi blev lidt forsinkede, vi har så senere fået en sms fra dem, de er i Berlin og de hygger sig trods alt.
Det er en fin tur selvom det er lidt overskyet og der ligger en tågedis over kanalen, sigtbarheden er dog ganske fin. Vi ankom til Yacht-Club-Hoffmann Stadt Fallersleben kl. 12.00 og fik en hjertelig modtagelse af ”de lokale”, der fortalte os at vi skulle være opmærksomme på at når de store lægtere sejlede forbi havneindløbet ude på kanalen, så sugede de vandet ud af havnen og vandet kunne godt synke over en halv meter, og lægterne kom forbi i en lind strøm, der er lidt mere trafik her på Mittellandskanalen. Desværre glemte de at fortælle os at vi skulle trække godt fri af sidebroerne, så da den første lægter kom forbi og vandet forsvandt, kom ”Sophie” i klemme under sidebroen med sin håndliste, med det resultat at da vandet kom igen blev et stykke af håndlisten ødelagt, rigtigt ærgerligt, men heldigvis kunne det limes og skrues sammen så det ”næsten” ikke kunne ses, og så kom ”alt det værktøj” som pigerne siger, endelig til sin ret.
Om eftermiddagen fik vi en øl da vi var oppe og betale havnepenge, 12 Euro, jeg hentede guitaren og spillede et par numre og det endte op i at vi alle sammen blev inviteret til ”Pinselørdagsgrilaften” sammen med alle de lokale, store pølser, diverse kød og brasede kartofler og sauerkraut. Det var nogle rigtige hyggelige mennesker der gerne ville fortælle og give gode råd om både det ene og det andet. Øllet flød i rigelige strømme og vi havde taget nogle 3 liters rødvin med derop og det faldt i god jord, det gjorde de danske dåsesodavand også hos børnene, lille Olivia på 3 ½ år kunne nemt klare 2 i løbet af aftenen.
Så kom guitaren frem igen og da der var en af de lokale der også kunne spille og synge var der jo 2 der kunne skiftes til at underholde. Senere på aftenen blev der tændt bål op i en kæmpe olietromle og sat stole frem hele vejen rundt, det var hyggeligt, det er det som vi forstår ved rigtig ”klubånd”, meget lig Paradisbroen, og noget af det som vi alle husker fra ”de gode gamle dage”, der var liv i kludene lige til kl. 23.00 så ebbede det lige så stille ud og vi gik ud til køjs.
Så er det allerede 3 uger siden vi startede hjemmefra, tiden går altså hurtigt. Vi skal sejle lidt over 60 kilometer i dag, gennem Schleuse Sülfeld hvor vi skal sluses 9 meter ned inden vi kan fortsætte mod vores mål for denne etape, Haldensleben. Det blev atter en fin tur og de sidste 40 kilometer kunne vi sidde oppe på flybridgen og nyde solen. Vi sejlede gennem et utroligt smukt naturreservat hvor der var et fugleliv uden lige og masser af skøn natur, vi så for eksempel masser af rovfugle foruden de sædvanlige gæs, ænder og svaner, flere af dem med ællinger og gæslinger.
Omkring ved 16.00 tiden ankom vi til den lille hyggelige havn Haldensleben, hvor vi besluttede at blive en dag over. Rita havde lavet ”Trifli” til vores sene eftermiddagskaffe, og det gode vejr holdt lige til kl. 22.00, så blev det regnvejr igen, igen, og kl. 22.30 var vi ”møre” til at gå til køjs efter en lang og hyggelig dag hvor solcremen havde været fremme for første gang.
Vi er nu fremme ved 2. pinsedag og vejret er ”ikke noget at skrive hjem om”, det regner i stride strømme, så vi tager os et ”slag kort” alle fire i Feline. Da vi stadig havde en ”Pinsefrokost” til gode, syntes vi, så kunne vi jo lige så godt udnytte tiden til det imens det regnede, så vi fik røget forel med røræg og dejlig laks med sennepsdressing, og så med en snaps og en øl til. Henad ved 14.30 tiden blev vejret bedre og vi gik alle en tur over broen og ind til byen, der var nu ikke meget at se på, så det fik vi hurtigt nok af. Om aftenen ville Rita have ”revanche” ovenpå Aksels sejr, men desværre blev det ikke hende der vandt, det tog Poul Erik æren for. Havnepenge 12 Euro + strøm + bad + vand, så det løber alt sammen op. Sidste sted i Mittellandskanalen.
Vi gør klart skib og drager afsted kl. 08.00, vi skal krydse Elben og over i Elbe-Havel-Kanalen som fører videre ned mod Berlin. Vores mål for i dag er en lille havn der ligger tæt på Burg, der skulle være ca. 31 kilometer dertil, men så skal vi også over en ”Aquadukt” over Elben og gennem Hohenwarte Schleuse hvor vi skal sænkes 19,5 meter ned for at være i højde med Elbe-Havel-Kanalen. Poul Erik er efterhånden så ”Prof.” til tysk at han barer kalder op til slusevagten nu og fyrer en lang remse af på tysk, det må jeg se at få lært også. Ved 12.00 tiden anløber vi Burg som er en lille havn med kun 8 gæstepladser, men dejlig tæt på den lille by.
Efter frokost går vi alle fire ind til byen for at købe ind, vi har bestemt os for at grille selvom det tyder på gråvejr, der er et fint overdækket sted hvor vi kan sidde i tørvejr hvis det skulle finde på at begynde at regne. Havnemesteren kom kl. 16.00 og bød velkommen og fortalte at havnepenge for vores størrelse var 10 Euro alt inkl. som skulle betales oppe i et lille ”værtshus/Restaurant”, der ligger som sagt sådan et lille ”listigt sted” næsten i alle små havne/klubber som vi har besøgt.
Vand kunne vi desværre ikke få fordi deres betalingssystem var ude af drift, men heldigvis havde vi ”smeden” med og han tryllede lige lidt med en rørtang, og så havde vi gratis vand på, det var lige noget der passede ”smeden”.
I dag står vi op til solskin, lidt kølig vind men det er helt okay bare solen skinner. Vi skal sejle ca. 30 kilometer, vores mål er at gå til Genthin, en lille havn med plads til 10 gæsteliggere og ingen fastliggere. Vi skal i dag passere Schleuse Zerben som skal sænke os 6 meter. Da vi kom til slusen og den viste rødt lys, lagde vi os ind der hvor kortet angav at ”Sportsboote” skulle vente, men så kom en mand på cykel og fortalte at hvis vi blev liggende der, ville vi næsten være sikre på at få hver en bøde på 30 Euro, så vi fik lynhurtigt flyttet os til det rigtige sted. Slusen viste sig at være under reparation, så vi måtte bare vente indtil vi blev kaldt af slusevagten.
På et tidspunkt kom der en stor flot tysk stålbåd, Mary Lou, på en 35 – 40 fod, og spurgte om lov til at lægge sig uden på os og vente. Det var et ægtepar på vores alder der havde været i Holland og købe denne her flotte båd som var fuldstændig ”spritny”, de var fra Berlin og kunne give os en masse gode tips og informationer om Brandenburg, Potsdam og rundt i Berlin, og vi fik det hele tegnet ind på vores kort, det var ganske heldigt og fint. I Genthin havn var der både vaskemaskine og tørretumbler så pigerne fik vasket sengetøj mens mændene travede af med en lille vogn og 3 stk. 25 liters dunke til en nærliggende tank for at hente diesel til bådene. Vi fik vasket og tørret for 2 Euro og vi fik diesel for 1.19 Euro per liter. Havnepenge 11.5 Euro. Da vi var færdige med alle vores ”pligter”, ville vi ud og trave, men så kom regnen desværre igen og Rita fik sin revanche i ”500”, hun vandt.
Vi kom først afsted ved 9.00 tiden for det regnede fra morgenstunden og vi skulle gerne i slusen i tørvejr, men vejret klarede op og det blev en fin tur gennem Schleuse Wusterwitz der sænkede os 5,5 meter, vi sejlede direkte ind uden ventetid, dejligt. Efter slusen begyndte det at blive en hel del mere spændende at sejle, vi kom ind i en helt anden form for vand, nu sejler vi ikke længere i reelle lige kanaler, men vi kom gennem Wendsee, Plauersee, Breitlingsee og ind gennem Plauer Gmünd og af Brandenburger Niederhavel kanal ind til Brandenburg an der Havel. Det var en utrolig spændende og meget smuk tur, vi priser os lykkelige for at vi traf det tyske ægtepar i stålbåden ved slusen, og fik den rute tegnet ind på kortene. Vi gik en tur og så lidt på Brandenburg som har bibeholdt sine flotte gamle sporvogne, og Janne lavede kaffe og æblekage på fordækket, hurra for et glas æblemos som vi købte i ”Edeka” for den nette sum af 89 Cent. Rita og Poul Erik inviterede på Wookmad og rødvin, det smagte så godt at der smuttede 3 liter rødvin og et slag ”500” bagefter.
Havnepenge i Brandenburg: 1 Euro per meter + 1 Euro for henholdsvis strøm og bad, og endelig 50 Cent for at gå på toilet, og så var standarden ikke just luksus.
Vi kom igen afsted ved 9.00 tiden og havde atter en rigtig flot tur, vi skulle i Vorstadtschleuse Brandenburg som skulle løfte os 1.2 meter op, vejret var så som så men der var en masse at se på både naturmæssigt og trafikmæssigt. Der var mange sidekanaler og flere små søer vi skulle passere, inden vi ankom til Ketzin som ligger smukt ved kanalen i et flot naturskønt landskab, men byen er utrolig ”slidt”, det er tydeligt at vi er i det gamle Østtyskland nu, der er ikke renoveret ret meget efter murens fald i 1989. Pigerne gik på indkøb og Janne fandt et par fine skindsko til kun 13 Euro.
Havnepenge 75 cent per meter båd + 1 Euro for strøm, 1 Euro for bad og ½ Euro for WC.
Vi blev færdige og kom afsted kl. 08.30 fra Ketzin og fik igen sejlet godt og vel 30 kilometer af en utrolig flot rute gennem små kanaler og små og halvstore søer: Ind bag Göttinsee og ad Potsdamer Havel Kanalen ud over Kleiner Zernsee, Grosser Zernsee og Schwielowsee til Templinersee og videre ind til centrum af Potsdam, hvor vi gik ind i Tiefersee til Nixe Yachthafen, rigtig meget trafik og den sædvanlige flotte natur som vi ikke kan få for meget af. Når vi skal herfra skal vi gennem Glienicker Brücke og så er vi snart i Berlin. Der er kun ca. 15 kilometer til Wilmersdorf nu.
Da vi anløb Nixe Yachthafen havde de ”store oprydningsdag” på havnen og alle mand var af huse, og som belønning for vel udført arbejde fik alle øl og vand samt kaffe og kage, og det smittede lidt af på os gæster, idet vi også fik lækker kage til vores kaffe. Om aftenen fandt vi en hyggelig plads oppe i land hvor vi grillede og hyggede os, og sluttede af ude i Feline med et slag ”500”.
Vi stod igen op til regnvejr men blev enige om at spadsere en tur hen til Aldi, der hvor man kan lægge til med båden ved Aldis egen anløbsbro, og gå op i butikken og handle. Desværre havde vi glemt at tage højde for at det var søndag og i tyskland er der ikke søndagsåbent i ret mange butikker, så vi måtte nøjes med at kigge lidt på det hele udefra. Vi gik så i stedet en dejlig lang tur langs med vandet hvor der er masser at se på. Mens vi spiste frokost tog regnen til og vi lod os alle friste af en middagssøvn. Efter et par timer klarede det lidt op og vi fandt cyklerne frem og pakkede regntøj og cyklede over broen til den anden side af kanalen hvor der ligger flere gamle slotte og borge som vi kunne se på. Janne og jeg var oppe i tårnet på Babelsberg Slot, 146 trin var der op til tårnet. Slottet var blevet bygget af kejser Wilhelm I før han var blevet kejser og vi fik nogle rigtig fine billeder ud over hele Potsdam og omegn. Bagefter cyklede vi alle fire ind til Potsdam og fandt en cafe hvor vi fik ”Eischokolade” og så os lidt omkring. Om aftenen gik Janne og jeg en tur hen for at se på Glienicker Brücke som vi skal igennem i morgen, resten af aftenen gik med at ”zappe” de tyske kanaler på fjernsynet efter nyheder om oversvømmelsen af Oder floden, vi er jo spændte på om det går i orden så vi kan komme videre den vej, når vi bliver færdige med Berlin. Alternativt må vi sejle ad Obere-Havel-Wasserstrasse og Müritz-Elde-Wasserstrasse til Dömitz og så tage Elben op til Lauenburg og så ad Elbe-Lübeck-Kanalen op til Lübeck, hvor vi så eventuelt kan tage langs kysten over til Rügen. Men vi vil jo allerhelst tage Oder floden ud til Rügen som planlagt. Ifølge medierne er vandet begyndt at falde en smule ude i Oder men alligevel er det stadig over 7 meter over daglig normalvandstand, og det betyder at vi ikke kan komme under broerne hvis det ikke falder meget mere, men vi følger udviklingen nøje på vores nye fladskærm, indkøbt til formålet.
Så skriver vi snart den 1. juni og vi går altså ind i sommermånederne, men det er bare ikke sommer, det regner og det hele er gråt og trist, ja det har faktisk regnet hele natten. Øv, øv.
Vi får meldinger hjemmefra at solen skinner og vi håber så bare snart at den også finder Berlin.
Vi er sejlet op til Boothaus Hempler i Pichelsdorf tæt på Spandau området i dag, en tur på små 15 kilometer. Vi blev som sædvanlig anvist plads og hjulpet ind af en havnemester der skaffer nøgler til portene og kun opkræver 11 Euro i havnepenge som dækker El, vand og bad, det er da billigt. Da vi er fortøjet er der et venligt ægtepar der tilbyder at køre Janne og jeg hen til en stor bådudstyrsforretning som ligger i nærheden, fordi vi fortalte dem at vores køleskab ikke var helt stabilt mere, og gik med planer om at købe et nyt. Det var jo en fantastisk flot gestus at tilbyde totalt fremmede gæster, men desværre havde forretningen ikke noget køleskab hjemme i den størrelse som vi havde brug for, men til gengæld måtte vi senere alle fire hen og ”ose” for de havde så mange andre spændende ting på hylderne. Og så skal der handles lidt ind igen, og i Edeka købes der ind til fælles aftensmad, ”skruer og kødsovs” som spises i Feline. Bagefter skal Rita og Poul Erik lære et nyt brætspil der hedder ”Tusche`” som både kan spilles enkeltvis og som parspil. Rita og jeg vandt én gang og Janne og Poul Erik vandt én gang, så ingen gik ulykkelige til køjs den aften. Da vi gik til køjs regnede det stadig og vi håber af et godt hjerte at det bliver bedre i morgen.
Vi står igen op til gråvejr og silende regn, det er som om solen ikke rigtigt kan finde os hernede.
Det meste af formiddagen gik med at få en aktiveringskode til de kort som vi begge har købt til vores videre tur ud i Havel og Spree, da det umiddelbart ser ud til at vi ikke kan komme ad Oder ud til Østersøen på grund af ekstremt højvande i hele Tjekkiet og dermed i Oder, så efter at have rendt ned i forretningen et par gange og telefoneret til Arnis, hvor kortet kommer fra, fik vi dem da endelig installeret på begge computere så vi er klar til at sejle videre når vi har udforsket dette sted.
Regnen stilnede af over middag og vi travede alle fire en lang tur, Janne og jeg havde lyst til at trave længere og endte inde ved et lille hyggeligt gæstgiveri hvor vi fik kaffe og en kæmpe portion hjemmelavet is, det var lækkert, heldigvis skal vi kun have lidt ”varmemad” til aften så der er fint plads til isen, aftenen gik med læsning og strikning af sokker.
Så drager vi længere ind mod Berlins centrum i håbet om at finde en form for Yachthafen eller beskyttet form for bro så vi trygt kan forlade vores både for at se og opleve Berlin, for der er virkelig masser at se på. Det blev til en fantastisk flot ”kanalrundfart” rundt i hele Berlin. Hold da op hvor var vi imponerede over al den pragt og skønhed, og hvor er det storslået at se byen sådan fra vandsiden, der var rigtig meget trafik og meget navigeren for at komme rundt i de snævre kanaler, det myldrede med turbåde små som store, der kom ud af alle huller, det var bare om at holde tungen lige i munden. Vi kom gennem over 25 broer og en sluse, Schleuse Charlottenburg,
og kom meget tæt på mange af de historiske bygninger som Berlin er fuld af. Vi fandt dog ingen egnede steder at ligge, de få muligheder der var, var enten umulige at lægge til ved for en lystbåd eller også var der for stor chance for at vores både ville blive skadet af at ligge og hoppe i det urolige vand, så vi tog hele turen igen i omvendt rækkefølge og fik set alle broer og slusen fra den anden side, men en flot tur, det var det.
Da vi kom tilbage på Spandauer Havel og ud i Tegeler See fandt vi et rigtigt skønt lille sted som fuldt ud levede op til vores ønsker og behov, Wassessportverein am Salzhof, her kan vi trygt lade vores både ligge imens vi traver Berlins gader tynde, for det bliver ikke cyklerne der kommer frem til selve Berlin, der vil blive lidt over 15 kilometer at cykle hver vej og det vil der gå for megen tid med, så vi tager henholdsvis bus, U-bane og S-bane for at komme rundt, det er også lidt af en udfordring skal jeg hilse og sige. Lige over os starter og lander der fly hver andet minut og de kommer meget lavt ind over bådene fordi lufthavnen ligger meget tæt herpå, så mon vi får sovet meget i nat? Det gør vi nu udmærket for efter 23.00 kommer der ikke særligt mange fly mere, men ved 6-tiden om morgenen starter det hele op forfra igen. Wolfgang som tog imod os da vi anløb kom med nøgle til begge portene, men havnepenge hastede det ikke med, så vi ved ikke endnu hvor meget det koster at ligge her. Om eftermiddagen cyklede vi til Penny Markt og fik handlet og kortspillet om aftenen var Jannes triumf idet hun for første gang i ferien blev vinder, Rita bød på varme vafler og Irish Coffee til kortspillet.
Vi vågner op til strålende solskin, hurra, hurra, det var skønt og sandelig også ventet med længsel.
Vi skal ind til Berlins bymidte i dag, Wolfgang fortæller os hvor vi skal stå på bussen og af ved Haselhorst U-bane og derefter med U-banen ind til Charlottenburg, hvor vi skal med S-banen ind til Alexanderplatz hvor vi vil starte med fjernsynstårnet. Rita og Poul Erik og Janne tog turen op i tårnet og jeg blev på den trygge jord og så mig omkring imens, min højdeskræk syntes ikke det var en god ide at komme så højt op, det var ellers et værre ”gedemarked” at komme derop, de stod først i kø i en halv time for at få billetter og derefter var der over en times ventetid før de endelig kunne komme med elevatoren. Det var en spændende oplevelse at være oppe i tårnet berettede de alle tre, man kunne se hele Berlin og udpege de historiske steder, og lige uden for kuplen hang der vinduespudsere og pudsede vinduer i over 200 meters højde, godt det ikke er mig.
Bag efter gik vi alle tur og så på de mange fine bygninger og tog også turen ned ad Unter Den Linden ned til Brandenburger Tor til fods. Det er utroligt så flot de gamle kulturbygninger harmonerer med alt det nye der er blevet bygget rundt om kulturperlerne. Vi havde en skøn solrig eftermiddag og aften da vi kom hjem igen til havnen, vi nød en flot solnedgang oppe fra land.
Dejlig er den himmel blå får man næsten lyst til at synge, solen skinner fra en skyfri himmel og vejrudsigten lover 25 til 27 graders varme de næste par dage, det lyder bare næsten for godt til at være sandt. Vi får gjort klart skib og Janne får vasket en masse tøj for der er tørring i luften i sådan et flot vejr. Derefter tager Janne og jeg igen ind til Berlin vi syntes ikke vi fik set nok i går og vi vil også ud og sejle en rigtig ”kanalrundfart” med guide og det hele. Poul Erik og Rita vil på cykeltur ud omkring det yderste Spandau og rundt om søen. Vi startede vores bytur med at trave langs kanalerne inde ved Friderichstrasse hvor de fleste turbåde starter ud fra, hvor vi fandt en stor flot turbåd med servering, og nød en øl og en kop chokolade mens vi blev guidet gennem hele det inderste Berlin i løbet af en god times tid, en både hyggelig og meget flot tur. Bagefter travede vi nye veje og fik set en masse ting som vi ikke så i går, vi spiste bratwurst og pommes frites og drak lidt af deres gode øl, Janne kan også godt lide deres øl hernede, det er lidt hyggeligt syntes jeg.
Om aftenen grillede vi i land og senere blev Janne og jeg inviteret ind i det lille klubhus på en øl, vi var ellers også på vej ud i køjen lige som Poul Erik og Rita, men der var sådan en hyggelig stemning, og senere blev der tændt et gevaldigt bål op udenfor i en trillebør, det var simpelthen bare så hyggeligt. Pludselig var der noget der puslede ovre ved bordene under halvtaget hvor folk havde siddet og spist tidligere, og minsandten om ikke det var en stor vaskebjørn der lige skulle se om der var spildt lidt madrester, vaskebjørne lever vildt her i området fik vi at vide, så det var kun os der var benovede over besøget, de lokale var vant til det. Tyskerne er i det hele taget gode til at passe på naturen, det er dejligt at se og opleve det. Klokken blev godt over midnat før vi fandt vores køjer, Her i Wassessportverein am Salzhof har vi fundet en ”perle”, det er et skønt sted, stille og roligt og utrolig hyggeligt. Tak til Wolfgang, Horst, Jörg, Uwe, Gabi, Beate og Olli for en gæstfri modtagelse og en rigtig dejlig aften.
Vi står igen op til det dejligste solskinsvejr, de lover helt op til 27 grader i dag vi tog cyklerne frem og cyklede en rigtig dejlig lang tur ud langs med kanalerne ud mod Spandau og lufthavnen, naturen omkring kanalerne er om end endnu smukkere i dag hvor solen skinner. Der er fine kolonihaver langs med kanalerne, nogle af dem med nogle utrolig flotte bjælkehytter og huse og man kan rigtig se hvordan folk nusser om deres fine haver og nyder at solen er fremme.
Vi fandt et lille hyggeligt gæstgiveri hvor vi fik lidt koldt øl og den dejligste Gullashsuppe, for kun 2,50 Euro, så det blev så vores frokost, på vej hjem handlede vi ind i Penny Markt.
I aften har vi besluttet at indvie vores nye elpande, den som Jens Rohmedal havde købt med hjem til os fra Spanien for blot 15 Euro, det blev til marineret kyllingebryst med kartofler, salat og Jannes hjemmelavede agurkesalat som Poul Erik siger der smager som den hans mor lavede.
Vi sad oppe i land til midnat hvor Jörg ligesom i går havde tændt bålet op i trillebøren og Olli gik rundt og skænkede gavmildt op af en slags korn, jeg hentede guitaren og det blev igen en rigtig gemytlig aften hvor både Jörg, Uwe, Horst, Gabi, Beate og Olli og mange flere deltog, og jeg endte da også aftenen med at blive ”lidt usikker” på benene af de mange korn. Atter en dejlig aften på dette skønne sted og jeg iler med at skrive den fulde adresse ned så vi eller andre kan finde stedet igen:
Wassessportverein am Salzhof e.V. Daumstrasse 65, 13599 Berlin
Solen skinner og vejret er dejligt og vi har sovet længe i dag, det blev jo også lidt sent i går. Efter at vi har gjort klart skib vil Rita, Janne og Poul Erik ud og cykle en lang formiddagstur i området, mens jeg sidder og renskriver dagbogen for ikke at komme alt for langt bagud, det skal jo nedfældes imens det er i frisk erindring, Poul Erik var tæt på at blive kørt over, da han overså et rødt lys for ham, og reddede sig en gevaldig ”skideballe” af den chauffør som nær havde kørt ham ned. Eftermiddagen går med at slappe af i solen. Rita havde lavet kaffe som vi fik i land sammen med Wolfgang og hans kone Ilse, og snakken gik lystigt. Det bliver helt vemodigt at skulle tage afsked i morgen, der har været en fantastisk gæstfrihed her, så det næsten ikke kan beskrives. Horst kom med bøger og kort til mig og Poul Erik og tilbød at køre Poul Erik hen til et sted hvor han kunne få sin gasflaske fyldt op, klokken 7.00 præcis i morgen tidligt, jeg er ”prøjser” sagde han, så jeg er præcis og det forventer jeg også at andre er. Aftenen gik med at sidde ude på agterdækket og læse, det var faktisk den første aften vi kunne sidde udenfor uden at behøve at tage overtøj på, til langt ud på aftenen, vi brugte også lidt tid på at planlægge hvor turen i morgen skal gå hen.
Det har regnet i nat men det er fint tørvejr her til morgen og lettere overskyet men det er heldigvis ikke koldt. Vi tager afsked med Wolfgang, Ilse og Horst, som er stået tidligt op for at sige farvel til os. Vi har planlagt at sejle ca. 60 kilometer i dag, vi har nu ligget stille i 5 dage, og selv om det har været enormt hyggeligt, så føler vi alligevel at vi trænger til at se ”nye græsgange”. Vi skal igennem 4 sluser i dag og den første som skulle løfte os ca. 6 meter op, burde ikke være det store problem, men puha sikken oplevelse, slusemesteren havde alt for travlt så han lukkede vandet alt, alt for hurtigt ind i slusen, med det resultat at vi, og specielt ”Sophie” hoppede og sprang op og ned så alle blev helt forskrækkede, nu var vi ellers blevet ”verdensmestre” i sluser, men vi kom hurtigt ned på jorden igen. Nå heldigvis skete der ikke noget og vi kunne lettede sejle videre til den næste sluse, og de næste 3 sluser gik da også fint, fint som de plejer. Vi startede ud fra Wassessportverein am Salzhof klokken ca. 8.30 og var først fremme i Zehdenick klokken 16.30, så det blev til en lang dag og en lang tur, også fordi det altså koster rigtig meget tid i sluserne. Vi fik kaffe og en lille ”lille én til maven”, og gik derefter ud for at handle ind. Vi havde fået anbefalet Rathauskeller i Zehdenick af Wolfgang og Ilse, men desværre viste det sig at de havde lukket, så vi besluttede at spise på den lille restauration der lå på havnen, der så også rigtig hyggeligt ud. Janne og jeg fik en virkelig god peberbøf, Poul Erik fik stegt sild og Rita en filet med ost. Rita gav kaffe og kage bagefter i Sophie, og så var Poul Erik ”brændt ud” for den dag, ingen kortspil i aften.
Så er vi på farten igen men skal ”kun” sejle ca. 30 kilometer i dag og igen gennem 4 sluser, men det bliver ikke så ”vildt” i dag, den første sluse skal kun løfte os 60 centimeter op, og det længste vi skal hæves i dag er 3,5 meter, sluserne er alle selvbetjente og ubemandede, det betyder at vi selv skal sørge for slusningen, hvilket foregår således at sidste båd kontrollerer at de andre både er kommet ordentlig ind og har gjort fast, og trækker så blot i et håndtag, og så går det hele automatisk.
Vi sejler stille og roligt vi har jo ikke travlt og desuden er der fartbegrænsning på 9 kilometer i timen, hvilket svarer til lige omkring 5 SM. Det er ubeskriveligt smukt rundt omkring os, fuldstændig uberørt natur med et fantastisk fugleliv og fisk der springer op af vandet rundt omkring os, man bliver helt ”høj” af det, eller rørt over at noget kan være så smukt og idyllisk, det er meget svært at beskrive de følelser der kommer op i en når man oplever så smuk og uberørt natur.
Vejret er bare dejligt og vi når frem til Bredereiche klokken 12.45 og smører madder og går op i land og spiser alle fire. Rita har lidt hjemve og er ikke helt i humør, synd for hende men vi forsøger at muntre hende lidt op, og pludselig dukker hun op i badedragt og vil i vandet, hun havde ellers forsvoret, at det kunne hun ikke komme i tanker om her nede i kanalerne og søerne, men hun fik ”smittet” alle vi andre, og vi fik alle fire en dejlig svømmetur, og det var faktisk rigtigt lækkert, jeg gætter på at vandet allerede er omkring de 18 grader. Aftensmaden stegte vi i land på vores nye elpande, frikadeller og bøf, salat og kartofler, pigerne havde noget fars som trængte til at blive spist, det blev også rigtigt lækkert. Senere lavede Janne pandekager med brombærsyltetøj, det faldt også i god jord hos alle. Det blev en dejlig dag og en hyggelig aften, guitaren kom også frem her i Bredereiche og vi måtte da også lige spille og synge ”klubsangen” til ære for de tyske sejlere.
Vi er enige om, at i dag skal vi ikke sejle så langt, for det første vil vi gerne ud og røre vores cykler lidt, og for det andet vil vi også gerne se lidt af området inden vi kommer ud af det igen, så vi beslutter at sejle de blot ca. 13 kilometer til Fürstenberg, til Fürstenberger Yachthafen, hvor der skulle være ret smukke omgivelser at cykle rundt i. Der ligger eksempelvis ”Ravensbrück”, en KZ lejr hvor ca. 55.000 kvinder og piger mistede livet i årene 1940-1945. Det blev en flot tur hvor vi kunne sidde oppe på flybridgen og nyde solen og den smukke natur, vi var fremme i Fürstenberg allerede klokken 10.15. Vi tog en tur op i byen og kunne konstatere at det var helt tydeligt at vi nu befinder os i det gamle Østtyskland, husene er gamle, slidte og faktisk grimme, og tydeligvis ikke vedligeholdt. Men der er en rigtig fin maritim forretning, så vi fik købte de længe ventede ”bær” som de kuglerunde fendere jo kaldes, de er næsten uundværlige i sluserne. Efter at have spist frokost cyklede vi ud for at finde og se Kz-lejren ”Ravensbrück”, puuha det var en grim historie og meget realistisk, vi kunne næsten lugte det da vi kom i nærheden af krematorieovnene. Man kan blive helt dårlig af at se hvor galt det faktisk har været, men vi må jo forholde os til at ”sket er sket” og så bare håbe på at der er nogen der har lært lidt af historien. Aftensmaden blev marineret kyllingebryst med kartofler og salat og et godt glas rødvin, hyggeligt som sædvanligt.
Det småregner lidt og så skinner solen lidt og temperaturen er allerede fra morgenen oppe på over 20 grader, så vi beslutter at liste lidt længere derover af mod Müritz og Dömitz, vi skal igennem et hav af små søer, forbundet med små kanalafsnit og kun afbrudt af små spredte sluser som løfter os op i niveau med søerne. Det er en fantastisk flot tur utroligt svært at beskrive med ord, det skal bare opleves, og det gælder både for Havel-Oder-Wasserstrasse, Obere-Havel- Wasserstrasse såvel som Müritz-Havel- Wasserstrasse. Vi kommer gennem 5 sluser inden vi endelig finder en hyggelig afkrog i Kleiner Peetschsee, Motorboatverein Kleiner Peetschsee, hvor der stod en flink havnemester og tog imod os, der er over 30 grader lige nu og myggene er blevet slemme, vi må se og finde et apotek og få købt noget myggespray før vi bliver helt spist, og apotek findes ikke på dette lille sted, det er en slags ”feriested” med nogle hytter og en stor lejr for kanosejlere. Der var nok omkring 30 unge mennesker, der hyggede sig i land og på vandet. Janne og jeg gik en tur over for at se den næste sluse og faldt over et ”gästhause” hvor vi kunne få kaffe og rabarber kompot med flødeskum og vaniljeis, det måtte vi prøve og det var også rigtig lækkert.
Aftenen tilbragte vi på flybridgen, det var det eneste sted hvor der var en smule luft, vi fik læst i vores bøger, det har der ellers ikke været for meget tid til på det sidste.
Jeg satte mig med kortbogen og fandt frem til en tur på ca. 43 kilometer, 2 sluser som vi nok snupper i morgen. Byen vi skal til hedder Waren, og ser ud til at være en lidt større by hvor vi har mulighed for at handle lidt igen.
Vi har en fin tur fra Kleiner Peetschsee gennem Schleuse Diemitz og Schleuse Mirow og på langs af Die Müritz See, som er 18 kilometer lang og 9 kilometer bred, det var næsten som at komme på havet igen, og anløber så Waren ved ca. 13.00 tiden. Ude midt på søen blev vi angrebet af tusindvis af store fluer af en slags, sikkert døgnfluer, for i løbet af et par timer lå der et par hundrede døde rundt på dækket. De var overalt både levende og døde, vi måtte hente vand op fra søen til at skylle dem væk med inden vi gik ind i havnen.
Waren er en temmelig stor by med masser af feriegæster og turister, på havnepromenaden ligger der rigtig mange ”listige steder”, fine spisesteder og små hyggelige barer, folk spadserer tur rundt på havnen og promenaden, det er næsten som i Damp 2000, rigtig hyggeligt med sydlandsk stemning.
Om aftenen gik vi alle en tur på strandpromenaden for at se på området, og da det så begyndte at regne fik vi en undskyldning for at gå ind på et af de hyggelige steder og smage deres udmærkede Beer. Inde i baren havde de en tam kakadue som gerne lod sig nusse og kæle med. Ved en godnatdrink i Feline kunne vi konstatere at vi på nuværende tidspunkt har sejlet 724 kilometer alene her i kanalerne og på søerne, og med 171 kilometer ud til Dömitz, og godt 60 kilometer ad Elben over til Lauenburg og derefter ca. 65 kilometer af Elbe-Lübeck-Kanalen ud til Travemünde, kan vi yderligere konstatere at vi inden vi går ud i havet igen, langt kommer til at overskride de 1000 kilometer kanalsejlads.
Vi står op til skyet vejr men rimeligt varmt. Det ser ud til at der skal være en hel masse aktiviteter på havnefronten i dag. Der bliver sat store telte op, rigget store lastbiler til som scener med højtalere og sat forskellige baner op til boldspil, cykling og kajakroning og meget andet. Det viser sig at det er unge mennesker fra flere steder i tyskland der har sommerstævne, en forening med en kristen grundholdning får vi fortalt da vi nysgerrigt spørger til det. Vi kan høre det i højtalerne hele dagen og det er ret larmende men også hyggeligt at se på, der er vel en 300 – 400 unge mennesker.
Vi går en tur op i byen for at se på de mange fine forretninger, og dem var der virkelig mange af. Senere skal vi op i Edeka for at handle ind til skibet så vi igen kan klare os nogle dage.
Efter frokost er vi enige om at vi alle vil ud og spise i aften, vi vil på fiskerestaurant og dem ligger der et par stykker af på havnefronten, men først finder vi cyklerne frem og cykler en tur rundt og ser på området. Vi mødes alle fire klokken 18.30 og går der hen hvor vi tidligere så at der var masser af fisk på menukortet. Vi besluttede os for stegt seelaks med en skøn krydret sauce med flodkrebsehaler og grøn pasta til, det var simpelthen ”overlækkert”, en stor kulinarisk oplevelse var vi alle var enige om. Da vi havde spist gik vi alle ovenpå i ”Havnebaren” hvor der var hyggeligt og hvor vi havde udsigt over hele havnen, og fik øl og hvidvin inden vi skulle ”tørne ind”, vi havde nemlig aftalt at skulle sejle klokken 8.00, så vi skulle op i bad ved 6.00 tiden.
Vi kom afsted fra Waren allerede kl. 07.30, vi har planlagt en tur på ca. 50 kilometer med endestation i en lille by der hedder Lübz, men først skulle vi passere Kölpinsee, Fleesensee og Plauersee og gennem 4 sluser inden vi endelig anløb Lübz kl. 15.30. Vi kom til at ligge ved siden af et australsk ægtepar; Russel and Penny Thomas fra Perth, som sejlede i egen båd, 3 måneder hvert år på de europæiske vandveje, hvorefter de lod båden ”opstalde” indtil næste år, snakken kom hurtigt til at gå på vores forestående ”australienstur” den 14. oktober i år hvor vi skal 4 dage til Sydney og derfra med fly til Brisbane hvor der står en lejet bil klar til at vi kan køre de 2800 kilometer op til Cairns. Det har vi så 14 dage til at klare og vi slutter af med en uge i Port Douglas og en tur ud på Great Barrier Reef, vi har nemlig bilen i alle 3 uger. Det syntes de også lød rigtigt spændende.
Vi spiser frikadeller med kartofler, gulerødder og agurkesalat hos Rita og Poul Erik og gik en tur op i den lille by hvor vi ikke mødte særlig mange mennesker, det var fordi der var fodbold i fjernsynet, VM oven i købet og Tyskland skulle spille mod Australien, så vi gik ind på et lille sted og fik et glas øl og så lidt af kampen på en ”lille storskærm” og oplevede lidt af stemningen, vi så de første 2 mål og hørte råbene, og fik senere at vide at kampen var endt 4-0 til Tyskland.
Vi stod op til solskin og gjorde klart skib og viste ”australierne” Wolfgangs havns placering på deres kort som vi havde lovet aftenen før, og vi sendte alle fire hilsner med til Wolfgang og Ilse og Horst, og kom først afsted fra havnen ved 9.30 tiden. Vi havde planlagt en temmelig lang tur gennem mange sluser, men vi kom til at sejle bag ved nogle hollændere der sejlede meget langsomt, fartbegrænsningen sagde 9 kilometer i timen men vi sejlede nok kun en 5-6 kilometer i timen og det er faktisk svært at sejle i smalle kanaler når man ikke har ”styrefart”. Der var ventetid i mange af sluserne, og vi blev skilt fra Sophie i en af sluserne hvor vi ikke kunne være alle sammen, vi ventede i 40 minutter ved næste sluse fordi der skulle komme en ”arbejdsbåd” med ”høje herrer” der skulle besigtige sluserne på denne strækning, og efter arbejdsbåden kom Sophie nok så fint sejlende og gik direkte ind i slusen forbi alle vi andre der lå i kø og ventede, så jeg råbte til Poul Erik; ”Du bist eine slegte segler” det var Poul Eriks egne ord der kom tilbage, for han havde netop brugt denne formulering overfor en tysker der havde overhalet os hasarderet i kanalerne et par uger tidligere, men alligevel jublede de unge mennesker der havde ligget og ventet i næsten to timer over bemærkningen. Vi nåede frem til Neustadt-Glewe klokken 19.00, Rita havde æggekage med flæsk klar da vi anløb, det var dejligt for vi var rigtig trætte, da vi havde spist skrev jeg videre på dagbogen og Janne gik til køjs.
Vi står op til solskinsvejr, vi skal sejle omkring 50 kilometer i dag og gennem 7 sluser, så vi aftaler at vi starter op ved 7.30 tiden, vi har ca. en times sejlads ned til den første sluse, som åbner klokken 9.00, og vi vil jo gerne være de første i ”køen”. Vi kommer fint igennem den første sluse ved 9.00 tiden, og da vi ankommer til den anden sluse får vi besked på at vi skal fortøje og vente på et ”professionel” skib, altså endnu et ”inspektionsskib” som skal bese sluserne på den strækning som vi besejler, og det er meget tydeligt at det for slusepersonalet er ”arbejdsgiverne” der kommer, for de står næsten ret da de sejler direkte ind i slusen, og da vi er de første i køen kommer vi også direkte ind i slusen derefter. Vi kommer til at sejle bagefter dem igennem de næste 5 sluser og vi kan se at alle de ubemandede sluser i dag er bemandede, og vi sejler direkte ind for grønt i dem alle fem, og lige før den 6. sluse lægger ”inspektionsskibet” til, og vinker os frem, så også her kan vi ”smutte” igennem for grønt, alt i alt har det nok betydet en besparelse i tid på over to timer.
Vi anløber Dömitz ved 16.00 tiden og spiser aftensmaden sammen oppe på broen, vejret er jo rigtigt fint og solen skinner dejligt. Vi aftaler at vi holder ”sejlfri dag” i morgen inden vi skal ud og sejle 65 kilometer på Elben for at komme op til Lauenburg. Vi skal også have fyldt vand på skibet, og så skal vi have tanket diesel for vi har kun ca. 120 liter tilbage i vores tanke.
Solen står højt på himlen og vejret er skønt, det er allerede dejligt varmt fra morgenstunden af, og vi har sovet længe i dag, helt til 7.30, det trængte vi faktisk også til. Vi går og venter på at tankbilen skal komme og fylde havnens tank op med diesel så vi kan få tanket bådene. Pigerne går på indkøb i byen, vi havde fået lokaliseret et lille marked hvor de solgte rigtig mange spændende ting, i aftes da vi var ude og gå tur, så det er der skal pigerne skal hen og ”ose”. Janne fik endelig købt en moppe der selv kan vride, og som er magen til den som Rita fik købt sig i Kappeln.
Vi sidder i solen på fordækket om eftermiddagen og får en kølig pilsner sammen med vores nabo overfor, en hollænder som er navigatør og selv har flere arbejdsskibe i gang og så denne her 12 meter lange, 15 tons tunge jernskiv som vi beundrede meget, den er kun et år gammel og fremstår vældig flot, og han er en hyggelig fyr og kan nogle gode historier, så vi sidder rigtigt og hygger os.
Vi får tanket bådene op med diesel som vi får for blot 1.25 Euro per liter, det er en fin pris for diesel i en havn. Vi går i Aldi og handler ind til aftensmad som bliver dansk bøf med bløde løg, og salat a’ la’ Aksel, en rigtig ”herremiddag” siger Poul Erik. Vi har haft en rigtig dejlig dag med masser af sol og op til 30 grader, og vi er alle enige om, at det er et rigtigt godt tidspunkt vi har valgt at sejle ned i kanalerne på, for i ”højsæsonen” er her nok alt for varmt og lummert, og her er sikkert alt for mange myg og andre insekter, og sikkert også væsentligt flere både i kanalerne, med endnu mere trængsel og ventetid ved sluserne til følge.
Vi står op til det fineste vejr så humøret et højt fra morgenstunden af. Vi skal sejle omkring 65 kilometer ned ad Elben i dag ned til Lauenburg, hvor Elbe-Lübeck Kanalen går ud i Elben.
Vi får en rigtig fin tur, vi har medstrøm og logger næsten 10 knob, der er nemlig ingen fartbegrænsning på Elben, og så skal man skifte side hver gang floden bugter sig, men det er gudskelov vældig godt afmærket, så man er aldrig i tvivl om hvornår man skal gøre hvad.
Vi anløber Lauenburg allerede ved 13.30 tiden, strømmen har jo nærmest skubbet os derned, og vi har siddet hele turen oppe på flybridgen kun iført undertøj, og nydt solen bage på kroppen, så det har været en rigtig fin tur ned ad Elben, og til vores store undren, forbavsende lidt trafik.
Janne og jeg tog cyklerne frem og cyklede en lang tur, og lod os ”for en gangs skyld” lokke til at spise friske jordbær med is og flødeskum. Ikke særligt fornuftigt klokken 16.45 om eftermiddagen, men vi udsatte aftensmaden til ”meget sent”, og så gik det endda.
Ved det efterfølgende ”skippermøde” blev vi enige om at næste dags ”togt” skal gå til Mölln, halvvejs oppe af Elbe-Lübeck Kanalen, en tur på godt 30 kilometer og 2 sluser.
Vi står op til gråvejr og det er, for at sige det mildt, ”hundekoldt” i dag, kun ca. 10 grader og de lover kun at den skal kravle op på omkring 15 grader, så det er jo ikke særligt opløftende, og det er en kæmpeforskel i forhold til det flotte vejr i går. Vi får også en fin sejlads til Mölln, det går let og gnidningsløst i begge sluser og vi anløber Mölln ved 13.00 tiden hvor havnemesteren står og tager imod, og vi bliver genkendt med det samme, for straks han ser os siger han ”guitar”, og spiller luftguitar med hænderne. Nu har vi sejlet rundt i de nordtyske kanaler i ca. 7 uger og kun mødt en enkelt dansk båd, og så kommer vi ind til Mölln og finder hele 5 af slagsen, der var No Stress fra Næstved, en Bavaria uden mast, der ville havde været helt ned til Paris, men var blevet forsinket i ca. halvanden måned på grund af vejret og andre forhold, så de var blevet nødt til at forkorte deres tur. Og så var der 2 både fra ABC havnen i Åbenrå, Mamimo og Vagus, og endelig 2 både fra Skælskør, Jacky og Lone Stein.
Vi havde allerede for flere dage siden bestemt at i Mölln ville vi spise ”Gullashsuppe” oppe i klubhuset, det havde pigerne set nogle gæster spise sidste gang vi var her, og det havde set lækkert ud, syntes de. Så vi fik altså ”Gullashsuppe” med brød til 2.00 Euro og fik godt tysk øl til, det smagte præcis lige så godt som vi havde forestillet os, og vi forsøgte at købslå om suppekopperne, som var nogle store fine gamle porcelænskopper med suppeopskrifterne malet på, men uden held, de var desværre ikke til salg. Vi gik til køjs allerede ved 22.30 tiden for vi vil tidligt afsted i morgen, vi skal sejle et halvt hundrede kilometer op til Travemünde, og igennem 5 sluser.
Vi bryder op fra Mölln i gråvejr og en rimelig kraftig vind, hvilket ikke betyder ret meget for os så længe vi sejler inde i kanalerne, men denne her tur er også vores sidste tur i kanalsystemet, for når vi kommer ud til Travemünde, er vi igen på ”åbent hav” og skal tage højde for vejrmeldingerne igen.
Vi kommer let og uden problemer igennem alle 5 sluser, stort set uden ventetid, vi sejler næsten direkte ind for grønt i de fleste af sluserne og kommer frem til Travemünde ved 15.00 tiden.
Vi slapper af på bådene og da jeg kommer op til havnemesteren tilbyder han mig morgenbrød til i morgen tidligt, så det bestiller jeg så til afhentning klokken 8.00, i håb om at vi vil sove lidt længere end til klokken 6.00 i morgen tidligt. Om aftenen da vi går tur kommer vi forbi havnemesterens
kontor, der er udformet som et kæmpe glasbur, og vi kan se at der er ”fart på” derinde, der sidder fem mand derinde inkl. havnemesteren, og han kommer ud i døren og giver os ”en sang fra de varme lande”, og vi kan se at humøret er højt, gad vide om han kan komme op i morgen til klokken 8.00 med morgenbrødet. Vi ”tørner ind” med det fortsæt at sove længe i morgen.
Vi starter fra Travemünde i noget blandet vejr, lidt solskin og nogle store truende grå skyer som godt kunne ligne lidt tordenvejr og noget vand, og det blæser også ret godt da vi kommer ud i den åbne bugt, vi skal sejle op til Heiligenhafen, en tur på omkring 40 sømil. Vi havde ikke haft den store tiltro til at havnemesteren kunne levere ”varen” til klokken 8.00, så vi havde bare spist lidt rugbrød med ost til morgenkaffen, og så kunne vi jo tage morgenbrødet til en kop formiddagskaffe, for øvrigt så kom han op til tiden, havnemesteren, og så da også forholdsvis frisk ud.
Da vi kom op på højde med Fehmarnsundbroen, lagde vinden sig lidt og vi fik en flot tur videre op gennem Fehmarnsund og ud til Heiligenhafen, hvor vi anløb ved 14.00 tiden. Vi spiste Bockwurst og pommes frites oppe på en af havnecafeerne, og afsluttede i Feline med at få en godnatdrink og et slag ”30”.
Og medens vi så sejler lige så stille, og nu på lidt mere uroligt vand end i kanalerne, de godt 40 sømil fra Travemünde op til Heiligenhafen, kan vi så tænke tilbage på, og evaluere lidt på de 50 dage og godt 1000 kilometer, som vi har brugt på det tyske kanalsystem, og vi må indrømme at det har været en utrolig smuk tur og en fantastisk spændende og lærerig oplevelse, med lidt over
50 sluser og langt over 100 broer. Turen som helhed har fuldt ud levet op til de forventninger som vi havde fra starten, og meget mere til, så vi må også sige, at turen er absolut anbefalelsesværdig.
Vi har haft stor fornøjelse og glæde af de 4 tyske kortbøger: NV. Sportschiffahrtskarten Binnen
nr. 1, 2, 3, 4, der har dækket hele den tur som vi har gennemsejlet, sættet omfatter både kortbøgerne og CD til at installere på computeren, derudover behøver man kun en billig GPS, så har man noget der fuldt ud matcher ”Det levende søkort”.
En dejlig tur er ved at ”synge på sidste vers”, og sammen med nogle gode venner må vi konstatere, at samarbejdet har været en succes, og det har begge både har haft stor glæde og gavn af.
Aksel Kjelstrup Nielsen
Et glædeligt gensyn med kanalerne omkring Mecklenburg Vorpommern i sommeren 2013.
Feline og Sophie har igen været på kanaltur, og Aksel har skrevet dagbog og endnu engang givet os lov til ”at være med”.
Feline på åbent vand | Besætningen på Feline venter ved slusen |
Vi stod ud af Fredericia Lystbådehavn omkring middagstid, både m/s Sophie og m/s Feline. Solen var begyndt at titte frem, og vinden var blot 4 - 5 sm fra sydvest. Da vi rundede Brandsø, var det høj solskin og rigtig pænt varmere i styrehuset. Vinden havde lagt sig til omkring 3 sm, en flot tur og en god start på vores første togt.
At runde Årø fyr i 2 sm er da bare helt okay, det er ikke så ofte det sker, og at krydse Genner Bugt i næsten havblik er da også ”vild luksus”.
Vi syntes alle, at vinteren har været meget lang, og vi håber nu bare på, at solen og varmen må ”bide sig fast”, så vi får en god oplevelse ud af det. Vi ankom til Sønderborg ved 19 tiden om aftenen.
Vi stod op kl. 5.00 og fik lidt morgenkaffe og drog af sted ved 6 tiden med ca. 52 sm foran os. Vi har planlagt at gå direkte fra Sønderborg til Fehmarn Sund og tage en overnatning der, inden de sidste 25 sm til Travemünde. Det blev så Orth på sydvestsiden af Fehmarn, vi gik ind til kl. 15.00 efter 9 timers sejlads, hvor vi kun så få andre lystbåde på vandet. Det er blevet klart varmere i vejret. Jeg tror faktisk, vi godt kan nå op på de 20 grader i eftermiddag. I morgen bliver der ikke så langt at sejle. Vi vil til Travemünde, og så er vejen jo åben ind til Lübeck og kanalsystemet, foreløbig ned til Lauenburg.
Vi startede mod Travemünde i havblik og nyd turen ned under Fehmarnsundbroen og ned mod Travemünde, hvor det dog tog lidt til med vinden på vej nedover, men gudskelov fra en nordøstlig retning, så vi fik den sådan lidt ”agten for tværs”.
Vi gik ligesom i 2010 ind til Böbs skibsværft, hvor vi kom af med 15,20 € for en overnatning, fordi vi også skulle betale 1,40 € som en slags skat pr. person.
Vi startede dagen med at sejle over til tankanlægget og tanke diesel til 1,58 € pr. liter, ca. 12,15 kr. pr. liter, hvilket jo ikke er så galt endda.
Da vi havde fået fyldte tanke, sejlede vi ind mod Lübeck, en rigtig smuk tur, hvor vi lagde til ved LMC Lübecker Motorboot-Club e.V.
Et rigtigt hyggeligt sted hvor vi sad oppe i land og spiste og hyggede ”rødvin”, og sluttede aftenen af med at besøge deres lokale ”værtshus” eller klub. Det var rigtigt hyggeligt.
Så er det tid til at starte turen ned af kanalerne.
Vi har planlagt at sejle til Wassersportsverein Mölln i dag, gennem 5 sluser: Schleuse Büssau, Krummesse, Berkenthin, Behlendorf og Donnerschleusen, en tur på omkring 30 kilometer, hvor vi blev løftet i alt 11,83 meter. Mölln har ikke forandret sig væsentligt siden 2010.
Dog har de fået ny havnemester, og prisen er stadig 9 € for en overnatning.
Vi blev i Mölln en ekstra dag, fordi Poul Erik havde computerproblemer med sin GPS og lige skulle have styr på det, så vi fik også set lidt af området igen, og jeg fik mit tyske telefonkort til telefonen tanket op igen. Poul Erik og jeg tog toget ind til Lübeck for at få pengene retur for noget software, som Poul Erik havde købt på udturen, en smuk tur.
Vi startede dagen med, at Poul Erik ikke havde noget olietryk, da han startede motoren, og ved nærmere undersøgelse viste det sig, at der heller ikke var noget tryk på gearindikatoren, hvilket indikerede, at det var et strømproblem, vi var ude i. Det viste sig da også, at det var oppe i instrumentbrættet, der var et knækket stik ved starteren. Det blev ”fnilret”, og så var der tryk igen.
Så fortsatte vi turen ned mod Lauenburg, en tur på ca. 34 kilometer gennem 2 sluser, Witzeeze og Schleuse Lauenburg, som tilsammen sænkede os 8,13 meter. Lauenburg kunne byde på en skøn spadseretur gennem byen og de gamle huse.
Fra Lauenburg sejlede vi ud i floden Elben, hvor vi skulle 66 kilometer op ad floden mod strømmen. Det var dog ikke så slemt, som vi havde frygtet, strømmen løb med ca.2,5 mil, så vi kunne holde en fart på godt 4 mil i timen, så vi besluttede at tage hele vejen op til Dömitz i et træk, og det gjorde vi på 8,5 time, og mødte ikke særlig mange både undervejs, sikkert fordi det var søndag og lægterne holdt fri.
Nu trængte vi også lige til at puste ud, så vi blev en ekstra overnatning her i Dömitz, på Wassersportscenter Stockmann. Vi fik slappet af og handlet lidt ind, og så var det Mors Dag, og vi besluttede at gå op på Dömitz Beach Club og Wellnescenter og spise. Det blev rigtig hyggeligt.
Der skal sejles langsomt, kun 6 km/t | Så skønt ser det ud i kanalerne |
Dagen er gået med afslapning, oprydning, handel og en travetur ned gennem Dömitz by. Det er stadig lidt koldt, så shortsene bliver liggende lidt endnu.
Så går turen videre op mod Schwerin, i første omgang på Mürits- Elde-Wasserstrasse op til ”korsvejen” (kanalkrydset), hvor vi går over i Störkanalen, der fører op til Schweriner See. Det skulle være et helt utrolig smukt område, så det glæder vi os til at opleve. For at komme op til ”korsvejen” skal vi sejle 56 kilometer og gennem 10 sluser: Dömitz, Neu kaliss, Findenwiunshier, Mallis, Eldena, Güritz, Graboww, Hechtforth, Neustadt-Glewe og Lewitz.
Vi valgte at gå ind i den lille havn lige før slusen i Eldena, Eldena Bootshafen, hvor der er 15 gæstepladser og en dieseltank.
Vi stod op til strålende solskin og fornemmede også, at varmen var ved at komme lidt op, hurra, vi tankede diesel og fortsatte rejsen lidt længere op mod ”korsvejen”.
Vi snuppede 4 mere af sluserne og endte oppe i Neustadt-Glewe lige før slusen i en lille lystbådehavn, som vi også besøgte i 2010. Der slog vi os ned for natten og gik en tur op i den lille by.
Det var en fin, fin tur i dag, og vi er i de sidste 8 sluser siden Dömitz blevet hævet 17,8 meter, og vi skal yderligere op inden ”korsvejen”, først 2,2 meter i Schleuse Neustadt-Glewe og 3,7 meter i Schleuse Lewitz, inden vi drejer links mod Schwerin.
Vi mødtes sidst på eftermiddagen på Feline til en ”sun-downer”, en rigtig god uvane, som vi havde tillagt os i 2010 og holdt i hævd lige siden, så vi fik aftensmad lidt sent.
Vi hilste af med Wassersportverein Neustadt-Glewe og sejlede i slusen kl. 9.00. Nu skal vi gennem Neustadt-Glewe slusen og til venstre oppe ved ”korsvejen”, så er der yderligere 1 sluse på Störkanalen op til Schwerin, som vi planlægger at nå i dag, nemlig Schleuse Banzkow. Vi har store forventninger til Schwerin og Schweriner See. Alle siger, at der er helt utroligt smukt deroppe. Så det glæder vi os til at se.
Området omkring Schwerin var faktisk et af hovedformålene med denne her tur for vores vedkommende, fordi vi fortsætter nemlig ikke med helt ned til Berlin.
Vi skal hjem til Lilys 1 års fødselsdag den 10. juni. Det er en Mormor og Morfar nemlig nødt til at gøre. Det vil vi ikke gå glip af for alt i verden.
Vi ankom til Schwerin ved 16-tiden, og lagde os ind i Schweriner Segler Verein v. 1894. Havnemesteren stod selv og tog imod os og anviste os plads.
Feline bliver sænket i slusen | Det gamle smukke Schwerin slot |
Vi er blevet enige om at blive her i Schwerin en dag længere eller to.
Vi vil ud og cykle og se området nu, hvor vi er kommet herned. Da vi havde fået morgenkaffe, cyklede vi ud forbi slottet og rundt om det, hvor der var en kæmpepark med blomster og skulpturer.
Utrolig smukt var det, vi endte i Lidl, hvor vi købte ind og cyklede tilbage til bådene og fik frokost.
Efter at have slappet af efter frokosten travede Janne og jeg byen tynd. Det er en kæmpestor by med mange kirker og mange flotte gamle huse.
Vi drak kaffe og spiste en kæmpe isanretning nede ved en af søerne.
Portionen var så stor, at jeg måtte levne.
Det blev også en skøn stille aften, hvor vi sad på agterdækket og spiste aftensmad og fik en lille en på guitaren sammen med et glas rødvin.
Vi blev enige om at sejle lidt længere opad i søen for at se, hvad der gemmer sig deroppe.
Vi sejlede op i toppen af Schweriner Innersee og gennem en smal lille kanal og ud i Schweriner Aussensee, hvor vi kunne se, at der var små anløbsbroer flere steder; men da vi kom tæt på dem, kunne vi se, at det kun var mindre både, de var beregnet til.
Da det havde gentaget sig ved flere steder, besluttede vi at sejle ud i Innersee igen, hvor vi lagde os ved et lille hyggeligt sted, umiddelbart uden for den lille kanal: Gaststätte Zur Seewarte, hvor vi om aftenen gik op og spiste wienerschnitzler så store, at vi alle måtte levne.
Stedet var faktisk fyldt op, da vi kom; men vi fik stambordet for ”fiskere, jægere og andre løgnere” , som skiltet sagde. Rigtig hyggeligt var det, og maden var pragtfuld.
Vi fandt jo lige pludselig ud af, at det var pinsemorgen i dag.
Så kan vi bedre forstå, at der var fulde huse oppe på Gaststättet i aftes.
Det var jo så pinselørdag; det vil jo så sige, at vi har en pinsefrokost til gode, ikke så ilde endda.
Vi mødtes alle fire i Feline til en ”pinsemorgenskarp” og aftalte vores videre tur i dag. Det blev så Garwitz, en lille havn oppe ved Schleuse Garwitz, at vi lagde ind og fik os en rigtig pinsefrokost, der varede til lidt ud på aftenen, hvor Janne lavede pandekager, og hvor også guitaren var remme.
En rigtig hyggelig aften blev det sammen med nogle tyskere i en stålbåd Regina II.
Vi bliver en ekstra overnatning her i Garwitz, hvor det også er tid at sige farvel til Rita og Poul Erik. De fortsætter op mod Berlin, og vi sejler tilbage mod Dömitz, Elben og Lübeck.
Vi skal være hjemme til søndag den 9. juni, hvor Lily fylder 1 år. Det vil vi selvfølgelig ikke gå glip af.
Det smukke dyreliv langs kanalerne | Hvad mon der gemmer sig bag det næste hjørne? |
Vi hilser af med ”Sophie” og ønsker Poul Erik og Rita en god tur op mod Berlin, og drager selv af sted ned til ”korsvejen” og til venstre mod Dömitz. Der er jo de der 10 sluser, som vi kom op af, og som vi nu skal ned af igen, 23,7 meter ned, inden vi igen skal sejle ud i Elben.
Vi tager det stille og roligt og ser, hvor langt vi gider sejle. Det kommer jo meget an på hvor lang ventetid, der er i de forskellige sluser.
Vi skal i hvert fald finde et sted, hvor der er indkøbsmuligheder, for vi er ved at løbe tør for både det ene og det andet. Vi nåede frem til Eldena kl. 14.30, gennem 6 sluser og en hævebro. Det var da ganske godt klaret; det er også gået rigtig fint med slusningerne i dag.
Det har småregnet lidt undervejs; men vi landede da i forholdsvis tørvejr. Men så tog det for alvor til at regne sidst på eftermiddagen, og vejrudsigten for i morgen - puha.
Det har regnet hele natten og ”Vorherre” har haft den tykke vandslange fremme, skal jeg love for, og de har ikke lovet bedring i løbet af dagen, så vi bliver en nat mere.
Vi får sms fra Sophie, at de ligger i Lübz og har haft en fin tur derop. Det regner også i Lübz, fortæller de.
Men uanset vejret er vi enige om at sejle videre i morgen tidlig ved 8 tiden. Vi vil lidt videre end Dömitz, helst et stykke op ad Elben, før vi overnatter, for vi vil ud i Østersøen så hurtigt som muligt, så vi ikke kommer i tidsnød, hvis vejret skulle drille.
Nu bliver vi jo igen afhængige af, om det blæser eller ikke.
Herinde på kanalerne har vi jo bare kunnet sejle, uanset hvor meget det blæste.
Vi tager af sted fra Eldena kl. 08.00 efter at have betalt 31,36 € for 2 overnatninger, strøm og fire gange bad, samt øl og kaffe den ene dag og kaffe og en lille skarp den anden dag, alt sammen med på regningen. Vi går ned gennem de fire sluser til Dömitz og derpå ud i Elben. Nu har vi strømmen med os, så det går lidt hurtigere end på turen herned.
Fin tur med solskin, men stadig koldt. Vi går ind i Alt Garge 44 kilometer nede ad Elben (ud af de 66 kilometer, der er fra Dömitz til Lauenburg) et lille hyggeligt sted som nok er værd at besøge igen en dag, hvor solen skinner, for det er altså ski..koldt, helt ned til 9 grader om morgenen, så det er lige før, vi skal have det helt store vinterkluns frem fra gemmerne.
Én for og én agter, så går det fint det hele | Vi kaster et blik agterud |
Vi kommer af sted herfra ved 9 tiden og sejler ud i Elben igen, 22 kilometer til Lauenburg og ind i Elbe-Lübeck-kanalen. Vi regner med at sejle et godt stykke længere end Lauenburg i dag, for så har vi kun en enkelt dag mere ud til Lübeck.
Vi ankom til Lauenburg slusen kl. 11.00 og så, at der var en meget lang lægter, der også skulle med i slusen. Det bliver spændende at se, om der også bliver plads til os denne gang. Det blev der, og vi anløb Mölln kl. 16.00 i tørvejr - hurra.
Lørdag den 25. maj 2013
I dag er det Lærkes 4 års fødselsdag, og vi har fra morgenen af sendt en SMS her fra Tyskland med et hip hip hurra fra bedstefar og bedstemor.
Jeg har fået Michael til at købe en rygsæk + Kaj og Andrea tøjdyr fra os, og så overfører jeg bare via netbank.
Det er knap så koldt i dag, men det er begyndt at regne igen, og det er ikke lige det, vi har brug for i dag, hvor vi skal igennem 5 sluser med små 5 kilometer mellem hver - det er lidt ”øv” i det.
Vi ”letter” fra Mölln ved 9 - tiden og er så snydeheldige, at vi suser direkte ind i alle 5 sluser for grønt lys med det resultat, at vi når Lübeck lige inden kl. 14.00. Så lidt held har man da lov at have, selv om det stadig øsregner, da vi lægger til i Lübeck ved Lübecker Motorboot - Club e.V., hvor vi også lå på indturen.
Da vi lige er fortøjet, kommer der en dansk sejlbåd og lægger sig ind ved siden af. De er på vej nedad kanalerne, de skal til Frankrig og videre ned til Middelhavet.
Vi har besluttet at blive en dag mere i Lübeck, fordi det regner rigtig meget og vil blive ved hele dagen. Vi hygger lidt i Feline med de andre danskere fra sejlbåden Sulajma, Anders og Joan, som skal hele vejen ned til Middelhavet via Frankrig.
De har ikke mindre end 5 computere med, fordi Anders skal passe sit firma fra båden, mens han sejler. Joan vil vedligeholde en hjemmeside, hvor de fortæller om deres rejse de næste par år.
Vi opfordres til at følge dem på www.sy-sulajma.dk
Vi kom fra Lübeck ved 8 - tiden og lå ude ved dieseltanken i Travemünde kl. 11.00 og fik 130 liter diesel på, inden vi gik ud i Lübecker Bugt.
De havde ikke lovet særlig megen vind; men der stod nogle store gamle dønninger derude, og vinden nåede da også at friske pænt op, inden vi nåede op til Fehmarnsund.
Vi gik ind i Burgtiefe og fandt cyklerne frem og tog en tur ind til Burg for at handle, vældig hyggelig by med mange forretninger og små hyggelige knejper.
Det endte med at blive en rigtig lun aften, hvor vi sad på agterdækket med rødvin, salat og kød og hyggede os gevaldigt, lige ind til solen gik ned; så kom kulden lynhurtigt tilbage, og vi måtte rykke ind i kahytten.
Så kan vi godt pakke slusebrættet væk igen | Og så kan masten godt rejses op igen |
I dag blæser det for meget derude til, at vi gider sejle ud i det, så vi beslutter at sejle ind til Burg by og blive natten over, så kan vi også gå en tur oppe i byen mellem bygerne uden at skulle cykle et langt stykke frem og tilbage.
Vi har besluttet at stå op kl. 04.00 i morgen tidlig og se, hvordan vejret arter sig, og er vi tilfredse, så sejler vi af der, så kan vi nemlig være oppe i Bagenkop, inden det for alvor begynder at blæse op igen.
Det har vi gjort før med succes.
Det viste sig, at der faktisk var en spadseretur på 3 - 4 kilomter, inden vi nåede ind til selve byen, så der blev vi godt nok snydt; men det var det hele værd, fordi vi spiste på en maritim restaurant inde i byen, der hed Störtebeker, og fik Kobenhagen Fischphande, som smagte, så man kunne høre fuglene synge.
Vi har lavet ruter klar op til både Sønderborg og Høruphav, så nu er det kun vinden og vores egen magelighed, der bestemmer, hvor langt vi når i dag.
Vi er ikke i tidsnød endnu, vi skal jo trods alt først være hjemme til den 10. juni, og i hele næste uge lover de ringere vejr end i dag - så vi har besluttet os, at det er afgang i dag.
Vi kom af sted ca. 9.30 og sejlede ud fra Burg i nogle krapsøer på en meters penge, som kom ind fra siden; så var det rart at komme ud i sejlrenden i Fehmarnsund, så vi kunne få søen ind agten for tværs, og særlig rart var det, da vi kom af Fehmarn og fik 1½ -2 meter høje bølger; men det blev nu en fin tur over.
Vi anløb Sønderborg kl. 19.00 efter at have sejlet 62 sømil på 9½ time - ganske god fart af vores gamle ”skiv”.
Vi trængte til at finde os selv og slappe af, da vi havde sejlet næsten 10 timer i træk i går, så vi besluttede at blive en dag mere i Sønderborg.
Vi fandt cyklerne frem og cyklede en tur ind til byen for at handle lidt, og fandt da også en taske, som Janne havde søgt i efterhånden mange forretninger undervejs.
Vejret blev også rigtig fint, og solen kom frem, og det samme gjorde vores kortærmede sommertøj.
Det blæser lidt mere i dag, så vi har aftalt, at vi først sejler over middag, hvor det ser ud til, at vinden flover lidt igen; men til gengæld regner vi så med at sejle hele vejen hjem til Fredericia i et hug, fordi de næste dage ser ud til at kunne byde på vind op til 12 sm, så det er enten af sted i dag eller vente til tirsdag. Vi tog af sted kl. 12.00,gik gennem Sønderborgbroen kl. 12.30 og havde en rigtig fin tur op til Fredericia, som vi anløb kl. 20.00. Så var det altså også rart med en engelsk bøf og et glas rødvin, da vi var landet i Fredericia Lystbådehavn.
Selv om man ikke synes, at det er særlig langt, vi har sejlet i den forløbne måned, så er det alligevel blevet til godt 1050 kilometer eller godt 550 sømil. Det er næsten lige så meget, som vi sejlede hele sæsonen sidste år, og så skriver vi kun den 1. juni i morgen, så det kan blive til meget mere i år, hvis ellers sommeren vil ”bide sig fast”, hvad vi selvfølgelig håbe, at den gør.
Nu har vi så også fået ”tyske kanaler” nok for en tid. Næste projekt bliver nok enten Sverige eller måske Rügen, og måske lidt ind af kanalerne der. Nu får vi ser, hvad vi finder på.
Aksel Kjelstrup Nielsen - m/s Feline
En stor, stor tak til Janne og Aksel, fordi vi endnu engang har fået lov til at dele en kanaltur med dem.
Vi glæder os allerede til at læse om den næste tur.
2 gode flasker rødvin, der bør nydes på agterdækket er afleveret som en lille påskønnelse.